Vandring över stock och sten – Väster Trollgrav Älvdalen

I fredags åkte jag & Johanna och vandrade och jag ville utforska Väster Trollgrav som finns här i Älvdalen. Jag älskar att när jag väljer vart man ska vandra så har vi ungefär noll information förutom att det faktiskt existerar någon form av stig. Så blev det även denna gången! haha!

Älskar att Johanna följer fast vi knappt vet vad som väntar ♥

Den informationen vi hade var att rundvandringen var cirka 7km, att det skulle ta cirka 3 timmar samt vart man började vandringen.

Man började vid Granåbron inne på Älvdalens skjutfält. Det finns en slogbod precis innan bron och en skylt mot Södra Trollgrav 1km. Så man går först till Södra Trollgrav och sen vidare mot Väster Trollgrav.

Johanna har dödat en mygga på handryggen. Ta med myggmedel för guds skull! haha.
Första kilometern var det väldigt enkel terräng och sen blev den mer och mer avancerad, haha!
Man följer vattnet större delen av vandringen.
Ibland såg terrängen ut så här!

Jag skulle inte rekommendera någon att gå leden vid Väster Trollgrav i gympaskor! Är väldigt glad att jag tog mina vandringskängor. Bättre fäste och tål vatten :) Jag har köpt mina på rea hos Addnature och dom har fungerat superbra dom vandringar jag haft dom på. Min prisklass på vandringsskor på dessa också mvh fröken rea.

Så rolig terräng om jag får säga det själv, haha!
På flera ställen går leden över vattnet men det finns inga broar! Vid ett ställe fick vi gå över på stenar och på ett annat ställe hade naturen byggt en bro åt oss, haha! :)
Markeringarna vi följde var orangea och stigen var som en hinderbana. Det var så roligt!
Det är i en bäckravin man vandrar så man har maffiga stenväggar runt sig större delen av vandringen.
När man tagit sig igenom bäckravinen så får man ta sig upp på ovansidan och vandra genom skogen tillbaka. Vid ett ställe på tillbakavägen fanns den här utsikten!
Under vandringen tillbaka till början av slingan så syntes inte markeringarna lika bra.

Så rolig vandring! Det var som att gå en hinderbana i skogen och jag kan verkligen rekommendera denna om ni vill ha en lagom utmaning :) Jag hade inte tagit med barn, hund eller personer som har svårt att gå :P Om ni kollar på länsstyrelsen Södra Trollgrav så ser man vandringsstigen på kartan dom har där längst ned på sidan. Det verkar dock som folk kallar leden vi gick för Väster Trollgrav men man börjar vid Södra Trollgrav. Sen hade jag runkeeper igång när vi gick och enligt den så var slingan 5km och det tog oss 2 timmar och 16 minuter att gå hela. Jag pausade under vår lunchpaus :)

Så på med vandringskängorna, ta med myggmedel, första hjälpen kit och en rolig kompis som också tycker om äventyr och åk dit vettja!